Inackorderingsstöd eller kontantstöd - Ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Om du som ansöker har skyddad identitet ska du INTE använda våra digitala e-tjänster.

Inackorderingsstöd

Inackorderingsstöd är ett ekonomiskt bidrag till elever i gymnasie- eller gymnasiesärskola som till följd av lång resväg behöver inackordera sig på studieorten vid studier i annan kommun än hemkommunen, den så kallade anordnarkommunen.

Förutsättningar för stöd

Följande förutsättningar ska vara uppfyllda för att eleven ska ha rätt till inackorderingsstöd vid studier i annan kommun:

  • folkbokförd i Lysekils kommun
  • avstånd minst 70 km mellan folkbokföringsadress och skola
  • går vid kommunal skola
  • är förstahandsmottagen
  • studierna bedrivs på heltid

Inackorderingsstödet utbetalas med följande belopp, utifrån nedanstående tabell:

Avstånd i kilometer Kronor per månad
70 - 84 1490
85 - 124 1610
125 - 174 1775
175 - 224 1920
225 - 599 2025
600 - 899 2130
900 - 1299 2310
1300 - 2500

Ansökan och utbetalning

Ansökan om inackorderingsstöd ska vara inkommen senast den 15/9. Till ansökan ska studieintyg från skolan bifogas. Vid beviljat stöd sker utbetalning en gång/termin. Stödet beräknas utifrån fyra månader på höstterminen och fem månader på vårterminen, och sätts in på det bankkonto som anges i ansökan.

Ändrade förhållanden

Elever som har beviljats inackorderingsstöd ska omedelbart meddela handläggaren om utbildningen avbryts eller folkbokföringsadressen ändras, samt om inackorderingsförhållandena ändras mot vad som angivits i ansökan. Den som tar emot bidrag på felaktiga grunder blir återbetalningsskyldig.

Kontant ersättning

Vill du byta ut ditt Skolkort mot kontanter motsvarande Skolkortets värde, exklusive moms, gör du det via blanketten Ansökan om kontant stöd. Du måste välja om du vill ha hela kontantersättningen (läsåret) eller per termin. Du kan inte få kontantersättning för del av termin.

Ansökan om kontant ersättning istället för Skolkort/busskort ska lämnas in senast fredagen i den andra skolveckan i varje termin.
Ersättningen utbetalas till det bankkonto som anges på ansökan.

Kontaktinformation

Du kan kontakta Utbildningsförvaltningen genom att skicka e-post till kommun@lysekil.se eller via kommunens kontaktcenter på telefonnummer: 0523 – 61 30 00

Kommunhusets öppettider är:

Måndag–torsdag: 08.00–16.30

Fredag: 08.00–16.00

  • För att du ska kunna ta del av e-tjänsten behöver vi behandla personuppgifter om dig. Vi samlar endast in personuppgifter som krävs för att vi ska kunna tillhandahålla dig tjänsten och support.
  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också möjlighet att kontakta vårt dataskyddsombud. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.

Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter finns att läsa på Lysekils kommuns hemsida

 

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa