Alkohol- och serveringstillstånd - Ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Information

Här ansöker ni som företag, förening eller stiftelse om tillstånd att servera alkoholhaltiga drycker till allmänheten eller till slutna sällskap (i försäljningssyfte) enligt 8 kap 2 § alkohollagen (2010:1622). Tillstånd behövs både vid servering till allmänheten och vid servering till slutna sällskap oavsett om det gäller servering vid ett enstaka tillfälle, en tidsbegränsad period eller vid stadigvarande servering.

Du kan också använda e-tjänsten för att anmäla eller ansöka om förändringar eller tillägg i ditt företags befintliga serveringstillstånd.

Serveringstillstånd krävs dock inte om serveringen uppfyller samtliga av följande tre krav:

  1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer
  2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnader för inköp av dryckerna
  3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker

Som privatperson har du endast tillåtelse att servera alkoholdrycker till ett slutet sällskap, inte till allmänheten. Ibland krävs ett serveringstillstånd. Serveringstillståndet gäller då vid ett enstaka tillfälle, exempelvis på ett bröllop.  Kontakta oss gärna för mer information om vad som gäller för ditt arrangemang.

Här kan du läsa mer om alkohol och serveringstillstånd 

Detta kan anmälas via e-tjänsten

Företag, förening eller stiftelse kan använda e-tjänsten för att ansöka om:

  • Ett nytt stadigvarande tillstånd.
  • Förändring i befintligt stadigvarande tillstånd (exempelvis dryckessortiment, serveringsyta eller serveringstider).
  • Ett tillfälligt tillstånd för servering till allmänheten.
  • Ett tillfälligt tillstånd för servering till slutet sällskap.

Företag, förening eller stiftelse som redan har tillstånd kan också använda e-tjänsten för att anmäla:

  • Cateringverksamhet.
  • Provsmakning av alkoholhaltiga drycker.
  • Kryddning av spritdryck.
  • Ändring av serveringsansvarig personal.
  • Person i företaget behöver genomföra Folkhälsomyndighetens kunskapsprov.
  • Försäljning eller avveckling av restaurang eller serveringsställe.
  • Ägarbyte eller annan förändring i bolaget.
  • Att bolaget upphör och samtliga tillstånd ska återkallas.

Är du privatperson - Kontakta oss gärna för mer information om vad som gäller för ditt arrangemang.

Kontaktinformation

Du kan kontakta oss genom att skicka e-post till kommun@lysekil.se eller via kommunens kontaktcenter på telefonnummer: 0523 – 61 30 00

Kommunhusets öppettider är:

  • Måndag–torsdag: 08.00–16.30
  • Fredag: 08.00–16.00

  • För att du ska kunna ta del av e-tjänsten behöver vi behandla personuppgifter om dig. Vi samlar endast in personuppgifter som krävs för att vi ska kunna tillhandahålla dig tjänsten och support.
  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också möjlighet att kontakta vårt dataskyddsombud. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.

Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter finns att läsa på Lysekils kommuns hemsida

 

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa