Planbesked (Ansökan)

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Information

Ett planbesked är kommunens preliminära besked om huruvida de är villiga att påbörja en planläggning för det aktuella området. Det ger dig som sökande en tidig indikation på om din idé är möjlig att genomföra enligt kommunens översiktsplan och andra riktlinjer. Beskedet är inte bindande, men det är en viktig del i planprocessen och kan spara både tid och pengar i det långa loppet. Om du planerar för en åtgärd som kräver att en detaljplan upprättas, ändras eller upphävs så ska du ansöka om planbesked. 

Att ta fram detaljplaner och områdesbestämmelser

Plan och bygglagen (PBL) 5 kap.

  • 1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om hur en detaljplan och områdesbestämmelser upprättas, antas, ändras och upphävs samt om besked från kommunen om att inleda en sådan planläggning.

Planbesked

  • 2 § På begäran av någon som avser att vidta en åtgärd som kan förutsätta att en detaljplan antas, ändras eller upphävs eller att områdesbestämmelser ändras eller upphävs ska kommunen i ett planbesked redovisa sin avsikt i frågan om att inleda en sådan planläggning.
  • 3 § En begäran om planbesked ska vara skriftlig och innehålla en beskrivning av det huvudsakliga ändamålet med den avsedda åtgärden och en karta som visar det område som berörs. Om åtgärden avser ett byggnadsverk, ska begäran också innehålla en beskrivning av byggnadsverkets karaktär och ungefärliga omfattning.
  • 4 § När kommunen har fått en begäran om planbesked som uppfyller kraven i 3 § ska kommunen ge sitt planbesked nom fyra månader, om kommunen och den som har gjort begäran inte kommer överens om något annat.
  • 5 § av planbeskedet ska det framgå om kommunen avser att inleda en planläggning. Om kommunen avser att inleda en planläggning, ska kommunen i planbeskedet ange den tidpunkt då planläggningen enligt kommunens bedömning kommer att ha lett fram till ett slutligt beslut om att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller ändra eller upphäva områdesbestämmelser.

Om kommunen inte avser att inleda en planläggning, ska kommunen i planbeskedet ange skälen för det.

Kostnad

Vi tar ut en avgift för att handlägga ditt ärende. Taxan är fastställd av kommunfullmäktige och du kan läsa mer om kostnader genom att klicka här.

Du kan kontakta oss genom att skicka e-post till kommun@lysekil.se eller via kommunens kontaktcenter på telefonnummer: 0523 – 61 30 00

Kommunhusets öppettider är:

  • Måndag–torsdag: 08.00–16.30
  • Fredag: 08.00–16.00

 


  • För att du ska kunna ta del av e-tjänsten behöver vi behandla personuppgifter om dig. Vi samlar endast in personuppgifter som krävs för att vi ska kunna tillhandahålla dig tjänsten och support.
  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också möjlighet att kontakta vårt dataskyddsombud. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.

Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter finns att läsa på Lysekils kommuns hemsida

 

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa