Specialkost och anpassad måltid (Ansökan)
Den här tjänsten kräver inloggningInformation
Detta är en e-tjänst för ansökan om specialkost och anpassade måltider i förskola och skola.
E-tjänsten gäller för alla barn/elever som har behov av specialkost och anpassade måltider i förskolan, grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan. E-tjänsten gäller även för pedagogisk personal som har behov av specialkost
Vårdnadshavare ansöker för barn upp till 18 år. Myndig elev ansöker själv.
E-tjänsten är uppdaterad och anpassad utifrån Kost & Närings nationella rekommendationerna.
Rekommendationerna är antagna i styrdokumentet Riktlinjer för kosten i Lysekils kommun
Kommunen erbjuder specialkost och anpassade måltider till de sökande som av någon anledning inte kan äta ordinarie måltiden. Utbudet grundar sig på skollagens krav på näringsriktiga måltider och resurserna inom kostverksamheten.
Förutsättningar
För att kunna göra anmälan behöver du ha:
- Underlag från vårdinrättning för att styrka medicinska skäl till specialkost tex journalutdrag.
- Avser ansökan behov av särskilda mat och måltidsanpassningar behövs underlag från skolan.
- e-legitimation (bank-ID). Myndig elev gör ansökan själv. Saknar du e-legitimation eller behöver hjälp med din ansökan kontaktar du kommunens Kontaktcenter 0523 613 000
Bra att tänka på
- Att ny ansökan måste ske inför varje nytt läsår oavsett om ändring gör skall göras eller om behovet kvarstår. Sökande som avser förskola lämnar in ny ansökan under juni-augusti för nästkommande år dvs följer skolans läsår.
- Att specialkosten skall avbeställas vid frånvaro till kostverksamheten.
- Det är vårdnadshavare eller myndighet, myndig elev som ansvarar att informera berörda lärare om beviljad specialkost då detta inte sker med automatik.
Du kan kontakta oss genom att skicka e-post till kommun@lysekil.se eller via kommunens kontaktcenter på telefonnummer: 0523 – 61 30 00
- För att du ska kunna ta del av e-tjänsten behöver vi behandla personuppgifter om dig. Vi samlar endast in personuppgifter som krävs för att vi ska kunna tillhandahålla dig tjänsten och support.
- Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
- Du har också möjlighet att kontakta vårt dataskyddsombud. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.
Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter finns att läsa på Lysekils kommuns hemsida.
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation (öppnas i nytt fönster)
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Information
- Uppgifter
- Specialkost/anpassad måltid
- Medicinsk information
- Förhandsgranska
- Skicka in